21/06/2022

Рада повернула мита та оподаткування ПДВ на імпортні товари та розмитнення авто

Уряд у другому читанні підтримав Проект Закону від 14.06.2022 № 7418-4 "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо перегляду окремих пільг з оподаткування"

Обґрунтування необхідності прийняття акта

Аналіз даних митної статистики щодо митних оформлень товарів, здійснених протягом дії Закону України від 24.03.2022 № 2142-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану» (далі – Закон № 2142) із використанням пільг зі сплати митних платежів, свідчить, що найбільший попит мають автомобілі: 232 авто на 1000 осіб проти 600+ в Євросоюзі. Один з найнижчих рівнів у Європі. Нам потрібно ввезти ще близько 14 мільйонів авто для досягнення середньоєвропейського рівня. Для цього може знадобитися ще десятки років. Найбільша потреба існує в доступних авто. Статистика імпорту авто за час дії “нульового” розмитнення підтверджує: найбільше українців купують автомобілі вартістю до 6 тисяч доларів.

За статистикою Інституту досліджень авторинку, середній вік легковиків на внутрішньому ринку у 2021 році склав 14,8 року. Понад 8% усіх автомобілів були старше 1996 року випуску, тобто віком понад 26 років. В Україні надто низька купівельна спроможність для купівлі нових авто, а доступні програми фінансування відсутні. Тому парк в основному поповнюють вживаними авто зза кордону, середній вік яких у 2021 році склав 11,9 року. Основна маса автомобілів, які привезли з-за кордону протягом дії “нульового” розмитнення, були не старше 2004 року випуску, хоч дозволено ввозити авто екологічного стандарту не нижче “Євро-2”, тобто від 1996 року випуску.

Тож імпорт вживаних авто з-за кордону якісно покращує автопарк, замінюючи старі моделі радянського та російського виробництва на новіші, європейські автомобілі.

Чинна система оподаткування акцизним податок із застосуванням вікових коефіцієнтів суперечить законодавству ЄС. Загалом акцизний податок є за своєю сутністю таким, що спрямований на зменшення споживання певного виду товарів і компенсацію шкоди, яку вони завдають іншим, — так званих зовнішніх ефектів, екстерналій або оподаткування розкошів. Проте немає жодних міркувань, чому акцизним податком має оподатковуватися легковий автомобіль, адже середньостатистичний автомобіль не є предметом розкоші, а всі незручності, які він створює, компенсують податки на пальне та, наприклад, збори за паркування у відповідних місцях. Окрім того, немає жодної різниці між машиною, придбаною в Україні зі сплатою акцизу, як за нову, та яка проїздила тут десять років, і такою самою, щойно завезеною з-за кордону.

Натомість чинна формула нарахування податку враховує тип двигуна, його об’єм, а також вік автомобіля. Таким чином, акцизний збір на нові транспортні засоби може бути у 15 разів меншим, ніж для вживаних, і складати лічені відсотки від вартості автомобіля. Тоді як для машин віком понад 10 років він по суті є заборонним, оскільки разом з нарахованим на нього ПДВ і митом становить не менше, а то й більше за ціну автомобіля. Тобто, багатші покупці платять менше податків, а не навпаки.

Економіка України постраждала від широкомасштабної війни, яку почала Російська Федерація. Тому, на сьогодні необхідно докласти максимум зусиль, аби запустити економіку, а людям дати можливість відновити бізнес активність. Позиція основного тексту Проекту направлена на витискання податків з громадян, а не формування стимулів для розвитку.

Законопроектом пропонується відновити оподаткування, яке було скасовано Законом № 2142:

  • для товарів, що ввозяться платниками єдиного податку першої, другої та третьої групи (за даними митної статистики, в середньому щомісячні втрати доходів бюджету становлять близько 3,0 млрд грн ПДВ та ввізного мита); 
  • для підприємств, що не сплачують ввізне мито (за даними митної статистики, в середньому щомісячні втрати доходів бюджету становлять близько 0,5 млрд грн ввізного мита);

Проект Закону тимчасово, на період дії воєнного стану на території України, а також протягом 30 днів після його припинення або скасування, звільняє від оподаткування податком на додану вартість, акцизним податком та ввізним митом операції з ввезення на митну територію України для вільного обігу транспортних засобів віком понад 5 років, із типом кузова “універсал” або “пікап”, що класифікуються за кодами товарних позицій 8703, 8704 згідно з УКТ ЗЕД, а також, транспортні засоби, що відповідають товарним позиціям 870120, 8702, 8703, 8704, 8705, 8716 згідно з УКТ ЗЕД, у разі, якщо їх митна вартість не перевищує еквівалент 5000 євро. У разі відчуження протягом 365 днів з дня реєстрації транспортних засобів, при ввезенні яких були застосовані умови звільнення від оподаткування, визначені цим пунктом, платник податку зобов’язаний сплатити митні платежі за такі транспортні засоби у повному обсязі.

Немає коментарів:

Дописати коментар